Toegang tot iPhone of iPad na overlijden

Geregeld krijgen wij de vraag van nabestaanden of wij kunnen helpen bij het toegankelijk maken van een Apple iPhone of iPad waarvan de toegangscode of het wachtwoord onbekend is. Vaak wil de familie dan bij de gegevens voor de afwikkeling van zaken, zoals het adresboek om contactpersonen op de hoogte te brengen van het overlijden. Maar ook voor dierbare herinneringen zoals foto’s, muziek of documenten.

Een begrijpelijke vraag maar een eenvoudig antwoord ontbreekt vanwege diverse beveiligingen en internationale, juridische complicaties. Zonder heel diep in te gaan op de technische details, hieronder de (on)mogelijkheden.

Onbekende toegangscode

Mogelijkheden voor wettige erfgenaam
Als jij bent aangewezen als rechtmatige erfgenaam, kan je de telefoon of tablet van de overledene beschouwen als jouw eigendom. Het staat je hierdoor vrij om zelf de toegangscode een paar keer te proberen maar…

Na 5 pogingen zal je 1 minuut moeten wachten tot de volgende poging. Bij de 7e poging is dat 5 minuten en vanaf de 8ste is dat 15 minuten. Tussen de laatste 2 pogingen is het zelfs een uur. Tot slot zal de telefoon of tablet na deze pogingen vragen om deze te verbinden met een computer waar de software iTunes op staat geïnstalleerd. Apple geeft zelf dan deze uitleg wat je zou moeten doen.

Let op! Afhankelijk van de instellingen van de originele gebruiker, bestaat het risico dat na 10 verkeerde pogingen het toestel volledig wordt gewist!

Toegangscode wel bekend?

‘Zoek mijn iPhone’
Als je de toegangscode wél weet (of hebt geraden) kan je gelukkig al bij veel data komen die op het apparaat zelf staan. 
Een aantal zaken zijn echter nog steeds niet toegankelijk en zijn afhankelijk van het AppleID. Je kan het toestel bijvoorbeeld niet zonder meer naar de fabrieksinstellingen terugzetten omdat daarvoor het apparaat eerst uit het oorspronkelijke account van de gebruiker moet worden gehaald.

Om dat voor elkaar te krijgen zal je (indien van toepassing) de functie ‘Zoek mijn iPhone’ moeten uitschakelen en ook hiervoor heb je het wachtwoord van het originele AppleID nodig.

‘Verbinden met iTunes’

Teveel onjuiste codes geprobeerd
Wanneer de melding ‘Verbinden met iTunes’ verschijnt op het scherm van een iPhone of iPad is de toestelcode kennelijk te vaak onjuist ingevoerd en is het toestel ‘gelocked’. Als je vervolgens het apparaat verbind met iTunes via een computer, zal gevraagd worden naar het AppleID en zijn er 2 mogelijkheden:

  1. Terugzetten naar de fabrieksinstellingen, waardoor ook alle oorspronkelijke data van het toestel wordt gewist
  2. Terugzetten van een eerder gemaakte back-up, maar ook daarbij wordt alle oorspronkelijke data van het toestel gewist

Is het AppleID niet bekend? Dan kun je de bovenstaande mogelijkheden niet uitvoeren en kom je niet verder. Vanaf iOS 13.x en MacOS Catalina zal de software iTunes mogelijk niet meer op dezelfde wijze terugkeren.

AppleID

Wat is een AppleID?
Een AppleID is de identificatie van een specifieke Apple-gebruiker en bestaat uit een door de gebruiker opgegeven e-mailadres en wachtwoord. Het is in feite het paspoort voor veel Apple diensten.
Wanneer een gebruiker meer Apple-apparatuur heeft kan dit allemaal onder hetzelfde AppleID vallen zodat aankopen en downloads op meerdere apparaten te gebruiken zijn.

Gezinsdeling
Via ‘delen met gezin’ kunnen maximaal 6 gezinsleden elkaars aankopen delen. Op deze pagina geeft Apple zelf aan hoe je favoriete media en bestanden kunt delen. Wanneer dit ‘aan’ staan en er is sprake van bijvoorbeeld een overlijden, kan dit een mogelijkheid zijn om bij specifieke data te komen.

Vingerafdruk & gezichtsherkenning

De vinger van een overledene gebruiken?
Enkele jaren geleden wilde het nog wel eens lukken om via de vinger van de overledene de telefoon te ontgrendelen, als je tenminste wist welke vinger werd gebruikt. Tegenwoordig wordt er door de sensoren op de telefoon naar veel meer gekeken zoals elektrische geleiding van het lichaam en pupil-reflectie.

Binnen 24 uur!
Daarnaast moet het op deze wijze inloggen gebeuren, binnen 24 uur nadat het apparaat voor het laatst is ontgrendeld met vinger- of gezichtsherkenning. Na 24 uur of als een iPad of iPhone opnieuw is opgestart, moet deze sowieso altijd eerst worden ontgrendeld door een toegangscode.

AppleID overledene bekend

Ken jij het AppleID van de overledene?
Wanneer je als nabestaande het AppleID van de overledene weet, zou je natuurlijk daarmee kunnen inloggen op iCloud (www.icloud.com). Door het gebruik van zogenaamde twee-factor-authenticatie kan het zo zijn dat er een code naar een ander vertrouwd apparaat zoals een iPhone of iPad wordt gestuurd die je ter verificatie moet invoeren.

Of dat lukt hangt er natuurlijk vanaf of je de toestelcode van het vertrouwde apparaat weet…

Wat is iCloud

5 gigabyte online
De online synchronisatie – en opslagdienst van Apple heet iCloud en is in grote lijnen vergelijkbaar met Google Drive, Microsoft OneDrive of DropBox. Hoewel iedere Apple-gebruiker een AppleID bezit met toegang tot iCloud, wil dat niet zeggen dat het ook actief wordt gebruikt. Standaard krijgt iedere gebruiker gratis 5 gigabyte iCloud opslagruimte die je tegen betaling kan uitbreiden. Te gebruiken voor (automatische) back-ups van Apple-apparatuur maar ook voor foto’s, muziek, bestanden en synchronisatie tussen computers.

Je snapt dat als iemand een iPhone van 64 gigabyte heeft en misschien ook nog een iPad van 32 gigabyte, de gratis 5 gigabyte opslag niet toereikend is en er daardoor in de gratis versie van iCloud niet veel data zal staan.

Notaris, executeur of ‘internet-testament’

Zelf (laten) inloggen?
Hoewel er diverse initiatieven zijn om online gegevens vooraf vast te leggen, zijn er geen partijen met de juridische bevoegdheid om het AppleID van de overledene te gebruiken en als zodanig (al dan niet namens jou) in te loggen. Dat geldt ook voor een notaris of executeur-testamentair. Zelfs niet als er een zogenaamd ‘social media testament’ of iets gelijkends is opgemaakt bij leven. Die mogelijkheid is er vooralsnog alleen voor inwoners van enkele staten in de Verenigde Staten.

Apple apparatuur zelf gebruiken

Zelf iPhone of iPad gebruiken van overledene?
Als jij door een overlijden de rechtmatige eigenaar bent geworden van een iPhone of iPad en je weet de toestelcode niet en/of het AppleID én de oorspronkelijke data is niet meer van belang, dan kunnen wij je misschien helpen. Daarbij wordt eerst alle originele data gewist, de toegangscode verwijderd en indien mogelijk wordt het apparaat verwijderd uit iCloud. Je zou het toestel daarna weer ‘als nieuw’ en zelf kunnen gebruiken. Neem voor deze mogelijkheden contact met ons op.

Telefoons laten 'kraken'

(Nog) niet altijd mogelijk
Hoewel i-Finish bij een groot aantal telefoons met onbekende toestelcode alsnog de gegevens kan veiligstellen voor de rechtmatige eigenaar of nabestaande, is het ook voor ons als commercieel bedrijf, op dit moment (nog) niet mogelijk om Apple apparatuur met iOS 8 of hoger (denk aan een Apple iPhone 5 of een iPad 2 en nieuwer) te ‘kraken’.

Dit heeft onder andere te maken met de standaard aanwezige encryptie, verdeeld over meerdere hardwarematige componenten.
Op dit moment zijn deze mogelijkheden enkel nog voorbehouden aan politie- en opsporingsdiensten en wanneer er sprake is van een strafbaar feit.

Contact met Apple

Apple Store
Geregeld gaan nabestaanden naar de Apple Store met apparatuur van de overledene of wordt de Apple Helpdesk verzocht deze te ontgrendelen. Hier wordt door Apple vrijwel nooit aan meegewerkt en dat is ook om meerdere redenen begrijpelijk. Apple geeft aan dat de toegangscode alleen wordt bewaard op het apparaat zelf en zij dit dus ook niet kunnen weten of bewaren.
Wanneer Apple ter plaatse (of op afstand) eventuele wachtwoorden van het AppleID zou geven, dan impliceert dat dat Apple deze gegevens toch opslaat en dus ook deze wachtwoorden zou kunnen inzien. Daarnaast is het voor Apple medewerkers natuurlijk lastig om ter plaatse te controleren of er daadwerkelijk sprake is van een overlijden, of die apparatuur ook daadwerkelijk heeft toebehoort aan de overledene en wie de rechtmatige erfgenaam is.

Juridische mogelijkheden

Officiële vereiste
Wanneer je een (beëdigd vertaalde) akte van overlijden opstuurt naar Apple, een rechterlijke uitspraak kunt overleggen én in de verklaring van erfrecht de noodzakelijkheid kan aangeven waarom jij als nabestaande toegang zou willen tot de apparatuur, kán Apple je (een deel van) de inhoud van iCloud van de overledene verstrekken.

Let op: je krijgt daarmee dus geen toegang tot de iPhone, iPad, iMac of MacBook. Je krijgt ook geen gebruikersnamen en wachtwoorden (zoals het volledige AppleID) maar enkel data die aanwezig is in iCloud én voor zover deze actief in gebruik is.

AppleID niet overdraagbaar

Account wordt geen eigendom
Je moet wel beseffen dat ondanks alle eerdergenoemde mogelijkheden, een account bij Apple niet is te erven en ook niet overdraagbaar is aldus de algemene voorwaarden. Daarmee is het dus niet toegestaan om in te loggen met het AppleID van de overledene ondanks jouw goede bedoelingen.

Want stel nou dat het handige, zwarte schaap van de familie inlogt met deze gegevens en vervolgens nog wat documenten aanpast of zelfs verwijderd in zijn of haar voordeel? Nog afgezien van het mogelijke scenario dat door deze handelingen meteen de erfenis ‘zuiver’ wordt aanvaard…

Advies

Telefoon & iPad bewaren
Als de genoemde mogelijkheden geen resultaat geven zou ons advies zijn om de iPhone of iPad te bewaren en na bv. een jaar nog eens te vragen naar eventuele nieuwe, technische mogelijkheden van onze kant. Voor het goed bewaren van de telefoon of tablet hoeft deze niet steeds te worden opgeladen (batterij mag leeg zijn) en is ook een eventuele SIM-kaart en het bijbehorende abonnement niet (meer) nodig. De data blijft namelijk bewaard op het interne geheugen van de iPhone of iPad.

Is de data niet (meer) van belang dan kunnen wij je misschien helpen zoals bij het onderwerp ‘Apple-apparatuur zelf gebruiken’.

Tips, ervaringen & presentaties

Tips
In een afzonderlijk artikel hebben wij nog 8 algemene tips gegeven over wat te doen met de telefoon van een overledene.

Jouw ervaringen

Heb jij goede of minder goede ervaringen met deze materie of weet jij andere oplossingen om nabestaanden te helpen met accounts en apparatuur, laat het ons dan vooral weten.

Presentaties & gastlessen
Heb je hier als ondernemer in de uitvaartbranche, in het zorgdomein of vanuit een andere hoedanigheid mee te maken en wil je meer weten over wat er technisch én juridisch (on)mogelijk is, boek dan een presentatie of gastles.